In de podcastserie Het Leefstijlgesprek praten we met experts binnen de leefstijlgeneeskunde over de vraag: hoe voer je als zorgmedewerker een leefstijlgesprek? Mede aan de hand van een casus geeft steeds een andere expert uit de zorg tips en achtergronden om het werken aan leefstijl met patiënten/cliënten makkelijker te maken. In aflevering 6: Tamara Aipassa, cardioloog bij het Zuyderland MC in Heerlen/Sittard.
(NED TIJDSCHR LEEFSTIJLGENEESKD 2024;2(4):149–52)
Druk op de afspeelknop om de tekst voor te lezen.
In de podcastserie Het Leefstijlgesprek praten we met experts binnen de leefstijlgeneeskunde over de vraag: hoe voer je als zorgmedewerker een leefstijlgesprek? Mede aan de hand van een casus geeft steeds een andere expert uit de zorg tips en achtergronden om het werken aan leefstijl met patiënten/cliënten makkelijker te maken. In aflevering 6: Tamara Aipassa, cardioloog bij het Zuyderland MC in Heerlen/Sittard.
Bij leefstijlverandering is het van belang dat de patiënt aan het roer staat. Om erachter te komen voor welke aspecten van
leefstijlverandering een patiënt motivatie heeft, heeft Vereniging Arts en Leefstijl het Leefstijlroer ontwikkeld. Hierop
staan zes pijlers waarover je het met de patiënt kan hebben (zie Figuur 1). Aipassa legt uit dat het Leefstijlroer helpt om een
leefstijlgesprek te openen en er als zorgverlener zonder oordeel in te gaan. In een gesprek met Louisa, die naar Aipassa is
doorverwezen vanwege hartkloppingen, komt ze er dankzij het Leefstijlroer achter dat Louisa behoefte heeft aan ontspanning. Door vragen te blijven stellen, helpt Aipassa Louisa aan een concreet plan om meer te ontspannen, wat hopelijk
bijdraagt aan een vermindering van haar klachten. Het Leefstijlroer maakt patiënten duidelijk dat er meer mogelijk is dan ze
vaak denken als ze hun gezondheid willen verbeteren. Aipassa benadrukt dat een patiënt doorgaans motivatie krijgt om
ook andere leefstijlaspecten te veranderen, als de persoon succes boekt op een zelfgekozen aspect van het Leefstijlroer.
De ‘dramadriehoek’ is een communicatiemodel. 1 Binnen de driehoek bestaan drie rollen: de redder, het slachtoffer en de aanklager. Deze rollen versterken elkaar op een negatieve manier en zorgen ervoor dat in een gesprek geen gelijkwaardigheid is. Dit maakt het lastig om op een productieve manier verder te komen. Zorgverleners zijn van nature geneigd om in de reddersrol te stappen, omdat zij graag mensen willen helpen. Met de beste bedoelingen kan ‘de redder’ adviezen geven, bijvoorbeeld over leefstijl, terwijl die niet per se passen in het leven van de patiënt die ertegenover zit. Patiënten stappen heel snel in de slachtofferrol. Dit gaat gepaard met een bepaalde mate aan passiviteit: ‘dokter, dit is mijn probleem, los het maar voor me op’. Dit impliceert dat de patiënt niets kan, terwijl de dokter alles kan. Op het gebied van leefstijl is het echter belangrijk dat de patiënt zelf aan de slag gaat. Daarom is het van belang om als zorgverlener niet in de reddersrol te stappen en de patiënt niet in de slachtofferrol te laten. Laat de patiënt tijdens een consult nadenken over wat die zelf kan doen aan leefstijlverandering. Dit kan onder andere door het Leefstijlroer te gebruiken.
AANWIJZINGEN VOOR DE PRAKTIJK
Gebruik het Leefstijlroer om erachter te komen op welk vlak de patiënt het liefst iets zou willen doen voor een gezonde leefstijl: voeding, verbinding, middelen, beweging, ontspanning en/of slaap.
Leg het Leefstijlroer binnen bereik van de patiënt, zodanig dat die het kan lezen.
Zorg ervoor dat de plannen van een patiënt voor leefstijlverandering concreet worden, zodat na te gaan is of een leefstijlverandering lukt.
Weet naar wie je kan doorverwijzen als de patiënt naar aanleiding van het Leefstijlroer een vraag heeft die jij niet kan beantwoorden.
Hoewel het effectiever is om met de patiënt daarna een vervolggesprek te voeren, is het Leefstijlroer enkel meegeven het minste wat je kunt doen. De patiënt gaat dan in ieder geval naar huis met een set eenvoudige, waardevolle tips om gezond te leven.
Valkuilen bij het voeren van een leefstijlgesprek zijn:
Focussen op wat jij als zorgverlener het relevantst vindt in een bepaalde situatie (bijvoorbeeld: stoppen met roken bij een patiënt met een hartinfarct).
Invullen voor de ander.
Aannames doen over de voorkeuren van de patiënt.
Referenties
1. Aipassa T, Hulshof M. Effectieve leefstijlgesprekken: een praktische start voor zorgverleners. Houten: BSL; 2023
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.